Algemeen
Geboren op 3 november 1926 in Bussum
Gehuwd in 1961 met Jenny (†
2006), neerlandica en juriste
Overleden op 1 mei 2022 in Haarlem
Tot aan zijn heengaan woonachtig en werkend in Haarlem
Kunstverzamelaar, met name 20e eeuws werk op papier
Opleiding
Amsterdamse Academie voor Beeldende Vorming,
Amsterdam, 1945 - 1950
Académie des Beaux Arts, Parijs, naar aanleiding van
een beurs van Maison Descartes, 1950
Schule des Sehens Oskar Kokoschka, Salzburg, 1956 en 1957
Prijzen
Koninklijke Subsidie voor de Vrije
Schilderkunst, 1954 en 1955
2e Prijs van de Stad Salzburg, 1957
Henriëtte Roland Holst Prijs voor Grafiek, 1966
Talens Prijs voor de Schilderkunst, 1962
Heineken Prijs, 1965
Onderscheidingen
Zilveren Erepenning van de stad Haarlem, 2002
Officier in de Orde van Oranje-Nassau, 2016
Overig
Ere-voorzitter van de Jeanne
Oosting Stichting
Ere-lid van de Nederlandse Vereniging van Zeeschilders
Bijdragen aan o.m.
Bienal de Sao Paolo, Brazilië,
1965
Salon de St.Cyr-sur-Morin (F)1966
Lid van en exposerend met
Pulchri Studio,
's-Gravenhage
Nederlandse Kring van Tekenaars
Hollandse Aquarellistenkring
De Vishal, Haarlem
Nederlandse Vereniging van Zeeschilders
Voorheen lid van en exposerend met
Arti et Amicitiae, Amsterdam
AKG De Ploegh, Amersfoort
KCB, Bergen
Opdrachten o.a.
Muur in scherftegelmozaiek, Dr. De
Visserschool, Haarlem, 1967
Wandschildering (1 mt. x 45 mt.) Ziekenhuis Mariastichting
(later: Spaarneziekenhuis), Haarlem, 1972
Gevelreliëf Brandweerkazerne Schalkwijk, Haarlem,
1977
Litho voor Amro Bank, Amsterdam, 1979
Getekend verslag van het gietproces van het te 's-Gravenhage
geplaatste Wilhelminabeeld van Charlotte van Pallandt,
in opdracht van de Hannema-De Stuers Fundatie, Heino,
1987
Tekeningen en aquarellen over en voor de Rijskwerf der
Koninklijke Marine, Den Helder, 1990 en 1993
Doopgeschenk - aquarel - van mevr. M. Buis, echtgenote van
de toenmalige bevelhebber der zeestrijdkrachten
Vice-Admiraal N. Buis, voor de Hr.Ms. Abraham van der Hulst,
1994
Bijdragen aan de topografische atlas van Amstelveen,
Amsterdam, Haarlem, Leiden, Schiedam, Rotterdam, 1962 -
2010
Werk opgenomen in de collectie van o.a.
Teylers Museum, Haarlem
Frans Halsmuseum, Haarlem
Gemeentemuseum, 's-Gravenhage
Rijksscheepvaartmuseum, Amsterdam
Museum Van Bommel-Van Dam, Venlo
Museum Henriëtte Polak, Zutphen
Gemeentemuseum, Maassluis
Museum Beelden aan Zee, Scheveningen
Commanderie van St. Jan, Nijmegen
Hannema-De Stuers Fundatie, Heino
Atlas van Stolk, Rotterdam
Maritiem Museum , Rotterdam
Koninklijke Marine
Marine Museum, Den Helder
Rijk, Provincies Noord-Holland en Utrecht, en verscheidene
gemeentes
Bedrijfs- en particuliere collecties, in en buiten
Nederland
foto: Michel
Campfens, (c) 2002
Collectie Provincie Noord-Holland
Fragment uit een gesprek met Louis Ferron voor Haarlems Dagblad
"Of ik vaak iets merk van appreciatie? Ja, ik
ontmoet mensen die mijn werk boeiend vinden, dat in
woorden willen vatten, het willen hebben. Nu ben ik
geen 'boodschappenjongen' die de mensen zo nodig
iets moois brengen moet, maar het is een goed
gevoel een klankbodem, gelijkgerichtheid in het
zien, enthousiasme te ervaren. Ik ben soms diep
getroffen door de indringende wijze waarop mensen
hun waarnemingen in het toch niet altijd
gemakkelijke werk weten weer te geven."
Over zijn schilderijen en tekeningen naar
vliegtuigen, helikopters en schepen: "Ik was daar
enorm door gegrepen, technische zaken hebben mijn
werk vaak ideeën gegeven, evenals dieren
trouwens. En soms vindt dat elkaar, bijvoorbeeld in
die tekening van een kreeft, een vogel; die dieren
hebben een mechaniek, technische elementen in zich.
De techniek zelf boeit me niet, het gaat mij om de
uiterlijke verschijningsvorm. De eerste de beste
fietsbel is voor mij al een wonder der schepping.
De utiliteit wordt daarbij niet betracht. Uit
diezelfde gesteldheid ontstaat ook mijn bewondering
voor wat oud, doorleefd, roestig is. Niet vanuit
ethische geroerdheid, maar zuiver om de
verschijningsvorm, het esthetische.
Overigens wil ik daar wel bijvoegen, dat de
menselijke kanten in mijn objecten me toch altijd
het meest boeien. Bij de schilderijen staan
picturale normen veelal voorop, maar bij de
tekeningen komt het voorgaande sterker tot
uiting."
|