click here for the english version


tentoonstellingen
__schilderijen__tekeningen en aquarellen__grafiek__nieuws en oud nieuws__bibliografie__biografie__contact

biografie

 

 

 

 

Algemeen

Geboren op 3 november 1926 in Bussum
Gehuwd in 1961 met Jenny († 2006), neerlandica en juriste
Overleden op 1 mei 2022 in Haarlem
Tot aan zijn heengaan woonachtig en werkend in Haarlem
Kunstverzamelaar, met name 20e eeuws werk op papier

 

Opleiding

Amsterdamse Academie voor Beeldende Vorming, Amsterdam, 1945 - 1950
Académie des Beaux Arts, Parijs, naar aanleiding van een beurs van Maison Descartes, 1950
Schule des Sehens Oskar Kokoschka, Salzburg, 1956 en 1957

 

Prijzen

Koninklijke Subsidie voor de Vrije Schilderkunst, 1954 en 1955
2e Prijs van de Stad Salzburg, 1957
Henriëtte Roland Holst Prijs voor Grafiek, 1966
Talens Prijs voor de Schilderkunst, 1962
Heineken Prijs, 1965

 

Onderscheidingen

Zilveren Erepenning van de stad Haarlem, 2002
Officier in de Orde van Oranje-Nassau, 2016

 

Overig

Ere-voorzitter van de Jeanne Oosting Stichting
Ere-lid van de Nederlandse Vereniging van Zeeschilders

 

 

 

Bijdragen aan o.m.

Bienal de Sao Paolo, Brazilië, 1965
Salon de St.Cyr-sur-Morin (F)1966

 

Lid van en exposerend met

Pulchri Studio, 's-Gravenhage
Nederlandse Kring van Tekenaars
Hollandse Aquarellistenkring
De Vishal, Haarlem
Nederlandse Vereniging van Zeeschilders

 

Voorheen lid van en exposerend met

Arti et Amicitiae, Amsterdam
AKG De Ploegh, Amersfoort
KCB, Bergen

 

Opdrachten o.a.

Muur in scherftegelmozaiek, Dr. De Visserschool, Haarlem, 1967
Wandschildering (1 mt. x 45 mt.) Ziekenhuis Mariastichting (later: Spaarneziekenhuis), Haarlem, 1972
Gevelreliëf Brandweerkazerne Schalkwijk, Haarlem, 1977
Litho voor Amro Bank, Amsterdam, 1979
Getekend verslag van het gietproces van het te 's-Gravenhage geplaatste Wilhelminabeeld van Charlotte van Pallandt,
in opdracht van de Hannema-De Stuers Fundatie, Heino, 1987
Tekeningen en aquarellen over en voor de Rijskwerf der Koninklijke Marine, Den Helder, 1990 en 1993
Doopgeschenk - aquarel - van mevr. M. Buis, echtgenote van de toenmalige bevelhebber der zeestrijdkrachten
Vice-Admiraal N. Buis, voor de Hr.Ms. Abraham van der Hulst, 1994
Bijdragen aan de topografische atlas van Amstelveen, Amsterdam, Haarlem, Leiden, Schiedam, Rotterdam, 1962 - 2010

 

Werk opgenomen in de collectie van o.a.

Teylers Museum, Haarlem
Frans Halsmuseum, Haarlem
Gemeentemuseum, 's-Gravenhage
Rijksscheepvaartmuseum, Amsterdam
Museum Van Bommel-Van Dam, Venlo
Museum Henriëtte Polak, Zutphen
Gemeentemuseum, Maassluis
Museum Beelden aan Zee, Scheveningen
Commanderie van St. Jan, Nijmegen
Hannema-De Stuers Fundatie, Heino
Atlas van Stolk, Rotterdam
Maritiem Museum , Rotterdam
Koninklijke Marine
Marine Museum, Den Helder
Rijk, Provincies Noord-Holland en Utrecht, en verscheidene gemeentes
Bedrijfs- en particuliere collecties, in en buiten Nederland

 

 


foto: Michel Campfens, (c) 2002
Collectie Provincie Noord-Holland

 

 

Fragment uit een gesprek met Louis Ferron voor Haarlems Dagblad

 

"Of ik vaak iets merk van appreciatie? Ja, ik ontmoet mensen die mijn werk boeiend vinden, dat in woorden willen vatten, het willen hebben. Nu ben ik geen 'boodschappenjongen' die de mensen zo nodig iets moois brengen moet, maar het is een goed gevoel een klankbodem, gelijkgerichtheid in het zien, enthousiasme te ervaren. Ik ben soms diep getroffen door de indringende wijze waarop mensen hun waarnemingen in het toch niet altijd gemakkelijke werk weten weer te geven."

Over zijn schilderijen en tekeningen naar vliegtuigen, helikopters en schepen: "Ik was daar enorm door gegrepen, technische zaken hebben mijn werk vaak ideeën gegeven, evenals dieren trouwens. En soms vindt dat elkaar, bijvoorbeeld in die tekening van een kreeft, een vogel; die dieren hebben een mechaniek, technische elementen in zich. De techniek zelf boeit me niet, het gaat mij om de uiterlijke verschijningsvorm. De eerste de beste fietsbel is voor mij al een wonder der schepping. De utiliteit wordt daarbij niet betracht. Uit diezelfde gesteldheid ontstaat ook mijn bewondering voor wat oud, doorleefd, roestig is. Niet vanuit ethische geroerdheid, maar zuiver om de verschijningsvorm, het esthetische.

Overigens wil ik daar wel bijvoegen, dat de menselijke kanten in mijn objecten me toch altijd het meest boeien. Bij de schilderijen staan picturale normen veelal voorop, maar bij de tekeningen komt het voorgaande sterker tot uiting."